We zijn gewend om onze content te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google, dat noemen we SEO ofwel Search Engine Optimization. Maar AI-modellen zoals ChatGPT, Claude of Perplexity werken anders. Deze genereren antwoorden in plaats van alleen links te tonen. Wil je dat jouw merk of website ook op deze modellen zichtbaar is? Dan moet je doen aan: Generative Engine Optimization (GEO).
GEO draait niet om klassieke zoekwoorden, maar om het creëren van duidelijke, betrouwbare en contextrijke content die AI-systemen herkennen als waardevol. Generatieve modellen kiezen namelijk hun bronnen op basis van relevantie, expertise en geloofwaardigheid. Als jouw content daarin uitblinkt, is de kans groot dat AI jou opneemt in antwoorden ook zonder dat iemand op jouw link heeft geklikt.
Internetgebruikers zoeken niet alleen meer aan de hand van simpele zoektermen, maar stellen vaak ook uitgebreidere vragen. En AI-tools zoals ChatGPT, Gemini, Mistral en Claude geven direct antwoord. Sta jij daar niet tussen? Dan ben je gewoon niet zichtbaar en mis je potentiële klanten.
AI-marketing draait om duidelijkheid, context en betrouwbaarheid. Het draait minder om keywords op de juiste plekken, maar het gaat erom dat je écht antwoord geeft op wat je doelgroep wil weten. Begrijp wat mensen zoeken en geef daar het beste antwoord op.

ChatGPT werkt net wat anders dan Google. Het antwoord dat je ziet komt uit het taalmodel, vaak aangevuld met actuele bronnen. En ja, steeds vaker zie je daar gewoon links naar producten of websites bij staan. Zeker in plug-ins of specifieke zoekcommando’s binnen ChatGPT worden sites wél expliciet genoemd.
Toch is het geen kwestie van zomaar ranken. De AI selecteert bronnen op basis van betrouwbaarheid, zichtbaarheid en actualiteit. En daar zie je veel overlap met wat ook in Google AI Overview goed scoort.
• Zorg voor heldere, goed gestructureerde content
• Schrijf vraag gestuurde artikelen of FAQ's
• Gebruik structured data zoals schema markup
• Houd je site technisch gezond: snel, mobielvriendelijk en veilig
• Publiceer rich content: denk aan video’s, tabellen, visuals
• Verzamel reviews en bouw autoriteit op in jouw niche
• Volg E-E-A-T: laat zien dat je expertise hebt en betrouwbaar bent (meer uitleg onderaan)
Als je op al deze vlakken goed scoort, dan is de kans groot dat ChatGPT je als bron meeneemt.

Veel van de punten hierboven gelden ook als je goed wilt scoren in Google AI Overview. Die toont namelijk steeds vaker samengestelde antwoorden boven de reguliere zoekresultaten.
Daarom moet je content maken die echt helpt. Denk minder in keywords en meer in vragen en antwoorden. Wat wil je doelgroep weten en hoe leg jij dat glashelder uit?
Structured data en schema.org helpen, net als sterke interne links.
Daarnaast helpt het als je content op meerdere kanalen deelt, zoals social media of platformen zoals Reddit en Quora. AI-tools halen hun input steeds vaker uit breder webgebruik.
ChatGPT en andere AI-systemen zoeken geen willekeurige websites. Ze kiezen bronnen die duidelijk, behulpzaam en aanwezig zijn. Wil je dat jouw content wordt meegenomen in AI-antwoorden? Zorg dan dat je de basis op orde hebt: goede SEO, gestructureerde teksten en heldere antwoorden op vragen die je doelgroep écht stelt.
Maar het stopt daar niet. Laat je expertise ook zien buiten je eigen website. Publiceer op meerdere platformen, wees actief in gesprekken en bouw aan je online aanwezigheid. Hoe consistenter en breder je zichtbaar bent, hoe groter de kans dat AI’s je niet alleen vinden, maar je ook vertrouwen als betrouwbare bron.
Bedrijven die vroeg inspelen op Generative Engine Optimization krijgen een voorsprong op concurrenten die nog alleen aan SEO doen.
Start met het optimaliseren van je bestaande content voor AI-zoekmachines. Maak je teksten helder, beantwoord directe vragen en zorg dat je expertise zichtbaar is.
• Start een blog en schrijf interessante, leerzame, relevante artikelen rondom jouw product of dienst. Beantwoord de vragen waar jouw potentiële klanten mee zitten!
• Maak met deze zelfde insteek video’s waarin je vragen beantwoord en tips geeft aan jouw doelgroep. Je hoeft geen dure studio te huren: leuke, persoonlijke video’s gemaakt met een goede smartphone zijn prima. Deel de video’s vervolgens op Youtube en via de Socials.
• Het E-E-A-T principe betekent dat de content zelf niet meer alleen belangrijk is, maar ook door WIE deze is gecreëerd. Profileer jou zelf dus als autoriteit op dit gebied door bijvoorbeeld een ‘over de auteur’ sectie onder jouw artikelen toe te voegen, link naar jouw LinkedIn pagina en plaats daar ook de artikelen of video’s op je tijdlijn. Probeer bijvoorbeeld ook gastblogs te plaatsen op branche-websites of probeer eens in een podcast te komen.
• Een andere quick-win is het toevoegen van FAQ’s aan de belangrijke pagina’s van jouw website. Beantwoord per pagina de vragen die daar relevant zijn.
We hebben je verschillende tips en tricks laten zien om beter vindbaar te worden in AI-modellen. Kom je er toch niet helemaal uit of weet je niet waar je moet beginnen met AI SEO? Bekijk onze AI SEO pagina of neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder!